Hur ska Robban bryta trenden???

Redhawks har en bedrövlig start på Hockeyallsvenskan och är just nu ett bottanlag tilsammans med ett annat favorittippat lag Rögle. Men hur ska Robert Ohlsson och Marcus Magnertoft göra för att bnryta trenden?

Jag har min åsikt klar. Bryt Mönster. Redhawks problem är nog knappast att man har för trötta och gamla spelare. I år har vi ett av de yngsta laget, men varför presterar vi ändå inte? Det kan såklart finnas flera svar på detta. Det ena är nog den konstanta pressen det är att vara spelare i Malmö Redhawks. Men mycket tror jag man kan förändra om man vågar bryta mönster.

Malmös lag i fjol, var knappast sämre än AIKs. Men man har förtvivlat svårt att få ut allt av sitt lag. Varför. Jo en sak tror jag handlar om att man år efter år går efter samma mönster, att bryta dessa är natturligtvis tränarnas ensak. År efter år sätter man alla sina producerande spelare i samma kedjor. Detta är kanske nödvändigt för Bofors, Västerås och andra som kanske bara har 3-4 spelare som är notoriska poangproducenter. Men för Malmö som har 6-7 styckna som kan göra poäng, så tror jag det verkligen är idé att skapa en ballans mellan puckskicklighet och JOBB.

Dessutom har man för vana att år efter år alltid sätte de yngre spelarna i samma kedja. varför kan inte V Svensson eller Lukas Sandström vara en tredjelänk i en förstakedja. Man har då redan två stjärnor i Matsson och Söderberg. Varför kan inte Roger Ohlsson vara center i en trejekedja Sätta ner Alvarez och skapa en riktigt fartfyld kedja med både puckskicklighet och rivighet. Flytta sedan ner Hardt tilsammans med Green och Urbas. Så man får en målskytt, ett passningsgeni och en grovjobbare/målskytt dessutom funkar beviserligen de båda danskarna väldigt bra ihop. Frågan är bara VEM VÅGAR GÖRA DETTA?

Sen i en match som Sundsvall så tycker jag man ska sätta in Bjurö i mål. Svensson har varit riktigt bra. Men denna typen av matcher med lite skott och mycket tilfälligheter passar inte Svensson bra och jag tror även Bjurös ankomst i målet kan få backarna att skärpa sig lite själva och inte förlita sig på att Svensson finns där bak och på så vis slapna av för mycket och spela nonchalant.

Mitt förslag på kedjor får bli denna:

Backpar:

Weihager-Grönholm
Lundström-Nevalainen
Damgaard-Hersley

Forwardsformationer:

Söderberg-Mattsson-V Svensson
Urbas-Green-Hardt
Alvarez.R Ohlsson-V Öhman
L Sandström-Wahlberg-Larsson

Jag kan sträcka mig så långt att tollockmad sätta Larsson på bänken och sätta in en Sebastian Dyk i några matcher för att få en injektion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0