Inför OS

Årets höjdpunkt e snart här. OS i Vanchuver och visst har vi medeljchanser ja tillockmed riktigt många medaljchanser.

Jag ska nu ranka några av vår största medaljchanser och börjar med de bästa. Jag har dock inte räknat in Puckelpist och skicross för det känner jag att jag vet aldelles för lite om.

+++++
Helena Johnsson (skidskytte). Jag tror hon tar två medaljer ett guld och en annan vallör men hon skulle kunna gå o dra storslam, allt hänger på hur hon klarar pressen och hur hon klarar att ladda om efter ett eventuelt guld

Curlinglaget Anette Norberg, alltid bäst när det gäller men guld är inte helt säkert, största hottet. Miram Ott Schweiz. De vann i VM och i sina bästa stunder är oerhört bra.

Emil Jönsson, (Skidor, sprint) Tror jag absult tar medalj frågan är vilken valör bara

Markus Hellner (skidor) hade varit en självklar guldaspirant om inte Northug varit med men han har stora chanser i både sprint, distans och sprintstafett.

Charlotte Kalla. Kommer tända till rejält och är då är hon ruskig o ha att göra med

Skidskytte Mixed staffet. Anna Karin, Helena, Björn och Carl Johan, har stora guldchanser. Björn bör dock höja sig några snäpp. Ryssarna och Frankrike e välsigt farliga och likaså Norige och kanske tyskland.

++++
Anna Karin Olofsson-Zidek (Skidskytte) ganska ojämn men hon har stora chanser om skyttet stämmer att göra något riktigt stort, sprint blir hennes bästa distans.

Hanna Falk. skulle få fem pluss om det inte vor för sin ålder. Men hon kan absolut ta medalj individuelt i sprint men kanske framförallt med Anna Ohlsson i sprintstaffet.

Skidskytte lag dammer, med Helena som ankare så kan det absolut bära långt, jag sticker ut hakan och säger att man faktiskt kan ta guld.

Anja Pärsson. Många höjer kanske på ögonbrynen, men denna människa e fruktansvärd i mästerskap och har dessutom gått precis sådär lagom bra på slutet för att slå till förvåna er inte om han tar minst ett guld.

+++
Sverige Ishockey. Bör natturligtvis ta medalj men det har inte sett bra ut på sistone och Kanada och Ryssland är nog inget att göra åt. Men Bronsplatsen kommer stå mellan Sverig, USA, Finland och kanske Tjeckien om man har Thomas Voukun i målet. Se upp dock för ett riktigt långskott Schweizarna, som går på frammarch och det kan vänta en riktigt obehaglig överaskning då Sverige Schweiz möts i premiärmatchen. Brons tar nog Sverige.

Anna Ohlsson sprint skidåkning. Jag är helt övertygad om att hon och Hanna Falk tar medalj i spritstaffet, men hon har också en vettig chans själv individuelt.

Anna Haag. Här har vi en liten doldis som har kört riktigt bra och är till skilnad från Charlotte riktigt bra i både klassisk och skejt. förvåna er inte ifall hon ta iaf en medalj i OS.

André Mührer Alpint. Har åkt bra på slutet och får han till två toppåk så visst är han en självklar medaljkandidat.

Sen vet jag att vi har riktiga toppchanser i puckelpist och skicross både på dam och hersidan, men som sakt har dålig koll på det.

Hur många medaljer blir det då? Ja mycket avgörs redan den 13:e då Heleana Johnsson och Anna-Karin ska köra sprint i skidskytte. Medaljer där och jag tror att hela OSlaget får en kick av det.

LÅNGSKOTTEN:

Carl-Johan Bergman skidskytte. Skjuer bra men efter sin förkulning har han tappat i spåret, blev dock trea på en sprint i Ruhpolding och kan om det klaffar skrälla till rejält

Björn Ferry. Kan även han i sina bästa stunder vara på pallen, samma här sämmre efter en förkylning men om det klaffar så finns chansen

Magdalena Pajala, helt ny och har varit på pallen i sprint. Helt ny i längskidlaget men har inget o förlora så varför inte?

Schweiz Ishockey. Ordentligt långskott men jag blir inte förvånad om de tar en semifinalplats. till kvartsfinal tar man sig, frågan är vam man möter där.

Vitryssland ishockey. Också obehagliga, var nära att slå ut storebror Ryssland i Kvartsfina i VM senast så underskatta inte!

Skidskytte 3
Längdskidor 3
Alpint 1
Curling 1
Skicross 1
Puckelpist 1
Ishockey 1

Sammanlagt 11 st och då har jag en hyfsad säkerhetsmarginal. Men 11 medaljer det tycker jag för Sverige är helt ok. Ja tillockmed bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0