Inför Hockeyallsvenskan del 2

I dag granskas forwardssidan i Malmö.

Det har inte förändrats överdrivet på forwardsfrobnten. Största skilnaden är att MacLean och Kim Staal har försvunnit och in har då hemvändande Jesper Mattsson och Mikael Wahlberg kommit. Kim Staal kan dock bli en joker i Januari när han är tilbaka från rehabiliteringen och allt med opperationen i axeln gått bra, så kan faktiskt Malmö välja att ta in honnom.

Malmö gör tycker jag helt rätt. Hardt, Alvarez och Urbas har helt klart pottential att bli toppspelare i allsvenskan. MacLean var kanadensaren som skulle göra mål och skjuta hårt. Men som så många gånger förr, gjorde han bara det när han ville. In kommer nu istället Mattsson, en som är fostrad i klubben, som vi vet kommer prestera, en ledare allt det som Maclean inte var. Sedan kommer också Wahlberg, en matchvinnartyp, en ledare en riktig lagspelare och dessutom både takningsspecielist och passninsgeni.

Jag sätter ett litet pluss även för forwardssidan även om det är ett mycket litet sådant. Jag tyckte redan i fjol det såg bra ut och med några ledare, och om alla bestämmer sig och inte tvekar så kommer unga spelare som Alvarez, Urbas, Hardt mf att ta steget och bli riktiga toppspelare.

På en femgradig skala ger jag dessa betyg på lagdelarna och organisationsdelarna.

Organisation: +++. Kan inte ge mer än tre. Sallbring gör mycket men man sparkade Karlström och kontinuteten är inte hundraprocentig även om den blivit bettydligt bättre.

Tränare: +++ Robert Ohlsson blev andretränare i det som blev babyhawks, han fortsatte sedan som assisterande sässongen efter. Men Karlström fick sparken, oklart varför. In kommer Magnertoft, en riktigt Malmöhjälte, meste malmöspelare genom tiderna, men som huvudtränare är Ohlsson oerfaren, Magnertoft gör sitt första stora tränarjobb. Det kan slå oerhört väl ut som i Växjö och Almtuna, men hur klarar dem eventuell press när det går emot? vilket de kommer göra under sässongen.

Målvakter: ++++. Klockrent målvaktspar. Svensson uttalad etta, med avlastning i 10-15 matcher, kommer inte bara Bjurös rutin växa, Mackan kommer också orka över en hel sässong och kan rikta in sig på de stora matcherna.

Backar: ++++. Största förändringen är backsidan, den ser riktigt skaplig ut för att vara Malmö, Men det gäller att våga ställa över folk som underpresterar, jag tänker på Damgaard som inte bevisar nonting, Lundström om han skulle underprestera, de måste få veta att de snart lagt sin sista potatis, lika så Hersley, Weihager o de andra. Det finns inte utrymme för svajiga backar och Bakom måste, Sandmark, Mångs, Nevalainen osv få kännslan att de tävlar efter samma principer som de äldre ettablerade.

Forwards: ++++ Ungefär som i fjol, här tror jag Malmö håller åtminståne kvalserieklass, det finns tillockmed utrymme för vissa underprestationer.

i min sista del ska jag försöka mig på ett våga tipps.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0